Sara

Tårar, gurka och en hel del smör

Publicerad 2010-03-29 23:06:09 i Sakerna

Är tillbaka i fantastiska Barcelona efter en vecka hemma i lika fantastiska (fast på ett annat sätt) Falköping. Var superhärligt att komma hem och träffa alla, ha ett stort kök, varmt vatten hela tiden i duschen och en stor säng att breda ut sig i. Dock var det inte särskilt sorgligt att åka tillbaka igår. Mamma och pappa lämnade av mig på flygplatsen och det kan väl hända att det kom en liten tår i ögonvrån men sen kom jag på att jag ju faktiskt har varit borta nästan hälften nu (ett faktum som jag försöker ignorera) så jag ser dem ju snart igen. Om vi lever och har hälsan för att citera min käre far.

Idag var första dagen på praktiken och det var ungefär som att jobba i kök i Sverige, förutom att det inte är tillåtet att ha 25-liters dunkar med solrosolja i Sverige, tack och lov! De var en gnutta tunga att lyfta. Inga vagnar fanns det heller, trångt var det och jag måste säga att gasspis är ganska skrämmande i ett storkök. Men okej. Jag lär ju överleva tre veckor. Hacka gurka är ju inte alltför svårt. Och gratis mat får jag!

Ikväll firade jag och Sandra min hemkomst med att klämma i oss lite kronärtskocka efter maten. Vi konstaterade att kronärtskocka är helt okej dejtmat. Inte optimalt men helt okej. (Observera jätteklumparna med smör!)

Back to normal

Publicerad 2010-03-18 10:31:40 i Sakerna

Det har varit ett helt underbart väder här de senaste dagarna. Solen skiner och det är faktiskt riktigt varmt. Ida har utnyttjat detta underbara väder till att shoppa, hur hon tänkte där vet jag inte riktigt men hon verkade i alla fall nöjd med sin resa när hon åkte hem idag. Morföräldrarna och bröderna var också supernöjda när de åkte hem i tisdags. Nu är det alldeles fantastiskt skönt att allt är som vanligt igen. Ingen jättemadrass på golvet, inga guidade turer runt i stan bara två dagars distansvecka (har inte pluggat ngt alls hittills) och en helg kvar innan jag sätter mig på planet till Sverige. Längtar ihjäl mig efter mor och far och Ellen och alla andra.

Nu ska jag snart knalla upp till Montjüic. Självklart blir det fika. Ingen promenad utan fika, det råvägrar jag!

Besök

Publicerad 2010-03-15 23:56:04 i Sakerna

Delar av min fantastiska familj har varit här på besök och vi har haft det fantastiskt trevligt må jag säga! Lite tapas, en hel del sol, lite shopping, lite matlagning och en hel del trevliga utflykter. Olika utflykter var olika mycket uppskattade av olika delar av familjen. Mormor var måttligt intresserad av Camp Nou medan Erik var lite mindre exalterad över Sagrada Familia. Men solen har skinit alla dagar utom en, bra betyg måste jag säga och det har varit varmt och skönt. Min guiri till bror tyckte att det var så varmt att det var läge för shorts. Och det klart, har man så håriga ben som han är det nog helt okej med shorts...

Knäuppdatering

Publicerad 2010-03-11 10:20:20 i Sakerna

Eftersom de två största händelserna i mitt liv just nu är mitt knä och mina morföräldrars samt bröders ankomst får ni stå ut med en massa tjat om det.

Var på besök hos farbror doktorn idag på morgonen och han sa att jag nog inte behöer vara orolig, fick ännu en kartong med antiinflammatoriska och det var det. Nu kan jag alltså börja hoppa och springa igen! Njae, kanske inte. Men jag kan i alla fall sätta mig ner och stödja på benet samtidigt. Det ni!

Nu ska jag äta ägg och yoghurt med flingor till frukost. Samt dricka en kopp the innan jag hämtar nyckeln till lägenheten där besökarna ska bo.

Att vänta på besök

Publicerad 2010-03-10 12:34:53 i Sakerna

Idag blev det sovmorgon. Mycket trevligt. Det lär ju inte bli så mycket av den varan i helgen eftersom mina älskade morföräldrar och mina fantastiska bröder kommer. Vi ska turista ordentligt med Poble Espanyol, Camp Nou, Parc Güell och Sagrada Familia så det blir tidiga morgonar och jag hoppas på sena kvällar med Amerikanare på kvällarna, kommer bli hur trevligt som helst! På söndag kommer Ida, hon och jag ska nog inte turista riktigt lika mycket (hon får följa med till Parc Güell och Sagrada Familia på måndagen dock). Funderar på om hon och jag kanske ska ta oss en tur till Sitges eller liknande trevlig by.

De här godingarna längtar jag massa efter!

Blir det bättre?

Publicerad 2010-03-09 20:56:52 i Sakerna

Idag har det varit en mysig hemmakväll. Precis som igår. Känner att det nog inte är läge varken att knalla runt på staden eller inta någon form av alkohol med ett knä som är superstort samt smärtstillande och antiinflamatoriska i kroppen. Tror inte att farbror doktorn skulle rekommendera det. Dessutom är det rätt gött att sitta i sängen med filtar, värmeelement och levande ljus. Värre blir det när man ska ta sig ut till resten av lägenheten.

Min fantastiska rumskompis gjorde i alla fall kvällsmat (jag lär väl få diska antar jag), varma mackor med tonfisk samt en donut. Vi köpte fyra stycken i snöstormen igår för det tycker vi att vi är värda!

En kväll på NeverMind, gratis palomitas får man där!

Und die Sonne scheint...

Publicerad 2010-03-09 16:19:03 i Sakerna

Jag har tre filtar i min säng, en schal runt halsen och yllesockar. Men, solen skiner och det är bannemig det viktigaste! Barcelona klarar ju inte snö, igår hade det tagit en kompis kompis 5 timmar att komma hem efter jobbet, i vanliga fall tar det 1. Det värsta är att jag ju inte har några vinterkläder här, det närmsta jag kommer en vinterjacka är en jacka med fleecefoder och det varmaste jag har i skoväg är ett par sneakers. Inte så optimalt i snöslask.

Men som sagt, solen skiner. Det är svinkallt, men solen skiner!

Snöstorm + åska

Publicerad 2010-03-08 20:11:33 i Sakerna

Idag på eftermiddagen började det snöa. Och här snackar vi inte snöblandat regn, nepp, stora, fina vita flingor dalade ner. Fast det blåste ganska mycket så när jag tänker efter var det inte så mycket dalande... I alla fall, det ska inte snöa i Barcelona den 8 mars, det är inte normalt. Vi satt helt chockade i skolan och kunde inte koncentrera oss, vi tittade helt förundrade ut genom fönstret och frågade oss själva vad i hela friden som står på. På takterrassen var det 5 centimeter snö till rökarnas förtvivlan. På gatorna var det mest slask som jag och Sandra plaskade igenom när vi gick hem. Det låg snö på palmerna och det var en ganska spännande syn, inte något man ser varje dag!

Innergården =)

Hotel Plaza!

Publicerad 2010-03-08 19:52:57 i Sakerna

Idag var jag och Sandra på intervju på hotellet där vi ska praktisera. Det kommer nog att bli bra tror jag! Vi var lite tveksamma först eftersom vi inte vill jobba tillsammans. Det räcker liksom med att bo i samma rum. Men hotellet är ganska stort så vi ska nog kunna undvika varandra. Vi ska få vara i restaurangen, receptionen och konferens/event-avdelningen. Ska bli superkul att börja praktiken. Dock missar jag första veckan eftersom jag åker hem till Sverige då, vilket inte är helt fel det heller!

Ett ont knä men en trevlig kväll!

Publicerad 2010-03-07 19:36:35 i Sakerna

Gårdagkvällen blev till slut väldigt trevlig. Även om jag inte tycker att 20 euro är värt att betala för att gå in på en klubb. Men som sagt, trevligt! Dock slutade kvällen/natten mindre trevligt när jag lyckades ramla på dansgolvet och vrida till mitt knä på något konstigt sätt. Det gjorde svinont men snälla Simon tog hand om mig och fick in mig i en taxi så att jag kom hem. Dagen har tillbringats på akuten, nu har jag en linda och tre olika sorters tabletter så jag hoppas att knät blir bättre. Det borde det ju bli!

Gissa vilket knä som är skadat... Dock är det inte bara svullnad, det är en linda också.

Besökslängtan och hemlängtan =)

Publicerad 2010-03-06 21:09:22 i Sakerna

Pratade precis med min kära mormor på Skype (japp, min mormor är supercool och har skype!). Hon, mormor, Victor och Erik kommer på torsdag och jag längtar som aset efter dem! Längtar efter alla nu eftersom jag ska hem om drygt två veckor. Innan var det helt okej men bara för att jag vet att jag får träffa dem så snart nu så längtar jag massor. Knäppt det där.

Den här tjejen får jag träffa när jag kommer hem =)

Utflykt!

Publicerad 2010-03-06 20:21:00 i Sakerna

Idag var jag, Sandra, Josefin, Lii och Lotta i Canet del Mar. En trevlig liten by som ligger några mil norr om BCN. Det var ganska dött eftersom det antagligen är mest sommarhus där men vi fick oss i alla fall lite tapas (supergod Tortilla Española) och så inhandlade vi muffins av en mycket söt kille som stod i ett stånd på marknaden. Dessa intogs på strandpromenaden i lä av en lite lustig staty. Det blåste järnet så jag höll på att frysa händerna av mig, men hey, solen sken! Det är det viktigaste. Och stranden var superfin så det kanske blir en tur dit i sommar när man kan bada.

Ikväll vankas det magic, ska bli trevligt!

Flickorna på stranden innan vi flydde blåsten.

Fredagsmys!

Publicerad 2010-03-05 16:50:09 i Sakerna

I dag hade vi presentationer i skolan och det bjöds på russin, m&m:s och chokladbollar. Väldigt trevligt var det. Jag framförde dessutom en smått fantastisk presentation över den väldigt fantastiska staden Falköping, alla var oerhört impade må jag säga!

Nu har jag dragit upp Sandra ur sängen och vi ska gå och handla för ikväll blir det tacos här innan det blir bio. det blir en bra fredagkväll!

Fina, fina Falköping

God morgon!

Publicerad 2010-03-05 08:54:09 i Sakerna

Härnere börjar Sandras och min dag med frukost på sängen, varje morgon. Det började när vi insåg att det var alldeles för kallt att sitta i salongen och äta. Nu är de lite varmare så det skulle säkert gå men det är mycket trevligt att sitta i sängen varje morgon och dricka te och äta macka och yoghurt med müsli. Så vi håller fast vid den traditionen.

Idag ska vi ha ett föredrag i skolan där vi ska marknadsföra något. Jag ska marknadsföra Falköping för jag konstaterade att då behöver jag inte leta alla fakta utan har lite gratis. Så idag tänkte jag få hela min klass att vilja åka till staden mellan bergen. För det är ganska fint där.

Bicing

Publicerad 2010-03-04 22:38:40 i Sakerna

Idag tog jag och Sandra mod till oss och kastade oss ut i Barcelonas trafik på två bicingcyklar. Bicing är värsta supersystemet med massa cykelställ runtom i stan där man kan ta en cykel från valfritt ställ och sedan ställa tillbaka det på ett ställ i en valfri annan del av staden (eller för all del samma om man känner för det). Det kostar ingenting heller. Bara om man skulle cykla längre än 30 minuter och på 30 minuter kommer man rätt långt på en cykel. Trots rödljus och fotgängare.

I alla fall. Cyklandet gick alldeles utmärkt. Jag cyklade inte in i någon, orsakade ingen bilkrock och bäst av allt, jag dog inte! Så hädanefter ska jag och Sandra cykla överallt, utom till skolan för det blir jobbigt eftersom det är supersmå gator där. Vi ska bara ta reda på om man får cykla mot enkelriktat...

I'm back!

Publicerad 2010-03-04 22:31:30 i Sakerna

Listade precis ut att det ju händer ganska mycket spännande i mitt liv nu. Eller, inte nu längre kanske eftersom jag ju faktiskt redan bott i Barcelona i sju veckor och tre dar så nu är ju det spännande redan vardag. Trots att det känns som om jag och Sandra satt på flyget ner för två veckor sedan. Galet, men rätt trevligt ändå. Speciellt när solen skiner. Fast jag är fortfarande irriterad på att jag inte är hemma nu. Supervinter, snö, sol minusgrader. Skidor varje dag. Hade varit helt underbart det med. Men som sagt, när solen skiner och jag cyklar hem på min Bicingcykel (provade för första gången idag!) och svettas i min skinnjacka så klagar jag inte. Inte ett dugg.

Men i alla fall, nu tänkte jag försöka en gång till. Vi får se hur lång tid det tar innan bloggen dör igen.

Såhär fantastiskt såg det ut på Barcelonetas strand i januari.